Ako zistiť vek pneumatiky a čo sa dá vyčítať z jej značenia?
Pre niekoho španielska dedina, pre iného prehľadná charakteristika technických, ale aj úžitkových vlastností – takto nejako vnímajú značenie na pneumatikách motoristi. Poznať význam jednotlivých čísel, písmen a znakov je však kľúčové nielen z hľadiska bezpečnosti, ale tiež z pohľadu zákona. Je takmer nemožné rozumieť všetkým značeniam, preto si vysvetlíme aspoň tie najbežnejšie a najdôležitejšie.
Značenie rozmeru pneumatiky
Najdôležitejším údajom na pneumatike je značenie jej rozmeru. Spleť číslic a písmen sa na prvý pohľad môže zdať ako nezmysel, ukrýva však veľmi dôležité technické parametre o veľkosti pneumatiky, ale tiež údaj o jej maximálnej rýchlosti či zaťažení. Vysvetlime si to na konkrétnom príklade: 185/65R15 88H.
Prvé trojčíslie označuje šírku behúňa pneumatiky v milimetroch.
Dvojčíslie za lomkou označuje výšku bočnice pneumatiky, tzv. profil. Čím vyššia je pneumatika, tým lepšie zvláda jazdu na nerovnom teréne. Nízkoprofilové pneumatiky majú síce výborné jazdné vlastnosti na rovnom teréne, no za cenu nižšieho komfortu z jazdy.
Dvojčíslie za písmenom R označuje priemer disku, na ktorý je možné pneumatiky obuť, a je udávaný v palcoch. Písmeno R v tomto prípade znamená, že ide o radiálnu pneumatiku.
Posledné dve číslice značenia poukazujú, akú maximálnu záťaž pneumatika zvládne. Podľa tabuľkových údajov by sme zistili, že pneumatika s indexom zaťaženia 88 zvládne zaťaženie 560 kg. Je veľmi dôležité, aby údaj na pneumatike korešpondoval s údajom v technickom preukaze vozidla. Na niektorých typoch pneumatík sa môžeme stretnúť aj so značením XL /EXTRA LOAD/ a v tomto prípade ide o zosilnenú pneumatiku. Tento typ využívajú najmä kategórie vozidiel SUV.
Posledné písmeno v tomto značení predstavuje tzv. rýchlostný index, t. j. maximálna možná rýchlosť, na ktorú je daná pneumatika stavaná. Tento údaj taktiež musí korešpondovať s údajom zapísaným v technickom preukaze. V prípade tohto značenia znamená, že rýchlostný index H zodpovedá max. možnej rýchlosti 210 km/h.
Ďalšie značky na pneumatikách a doplnkové značenia
Ak sa pozrieme na bočnú stranu pneumatiky, zistíme, že okrem základného rozmerového značenia je tu ešte niekoľko údajov, ktoré nám o konkrétnej pneumatike veľa napovedajú. Môže ísť o údaje, ktoré informujú o spôsobe montáže pneumatiky, nájdeme tu názov výrobcu, ale tiež tzv. DOT kód, z ktorého vieme vyčítať, kedy bola pneumatika vyrobená. Napríklad označenie DOT 2520 nám napovedá, že pneumatika bola vyrobená v 25. týždni roku 2020. Ďalším pomerne častým značením je M+S /Mud + Snow/ - blato a sneh. Nachádzame ho na zimných, celoročných, ale tiež na pneumatikách terénnych vozidiel.
Ako je to s vekom pneumatík?
Vek je dôležitým údajom hlavne pri kúpe jazdených pneumatík alebo jazdeného auta. Vyčítať ho môžeme z už spomínaného DOT kódu, ktorý pozostáva z troch častí. Pre nás je najdôležitejšia posledná tretia časť, ktorá býva zvyčajne výraznejšie orámovaná. Z týchto štyroch číslic veľmi jednoducho zistíme, kedy bola daná pneumatika vyrobená.
Z hľadiska opotrebovanosti je najvhodnejší čas na výmenu letných pneumatík po 8., maximálne 10. roku bez ohľadu na to, ako často sú používané alebo akú hĺbku dezénu majú. Zimné pneumatiky vykazujú nižšie jazdné vlastnosti už po šiestich rokoch používania. Dôvodom nemusí byť len ich opotrebovanosť v dôsledku jazdnej frekvencie, ale tiež starnutie samotnej gumovej zmesi. Tá časom stráca priľnavosť, čo predlžuje brzdnú dráhu hlavne na mokrej či zľadovatenej vozovke.
Nie je dôležité ovládať všetky údaje na pneumatikách naspamäť, avšak je dobré vedieť prečítať a porozumieť aspoň tým najzákladnejším. Od ich správneho pochopenia totiž závisí nielen bezpečnosť našej jazdy, ale správnym výberom spĺňame tiež veľmi dôležité zákonné náležitosti.